اینفلوئنسر مارکتینگ چیست

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست | تعیین استراتژی بازاریابی تاثیرگذار

اینفلوئنسر مارکتینگ احتمالا عبارتی آشنا است. به بازاریابی با افراد مشهور خلاصه می‌شود. امروزه اینفلوئنسرهای شبکه اجتماعی روز به روز افزایش یافته و به کسب و کارها در تبلیغ محصولات و خدماتشان کمک می‌کنند.

با این حال کار کردن با افراد تاثیرگذار شبکه‌های اجتماعی، کاری مهم و پرچالش است که به استراتژی بازاریابی نیاز دارد تا درگیر مشکلات آن نشوید.

آنچه خواهید خواند:

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
چرا باید از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کرد؟
انواع اینفلوئنسر
معایب اینفلوئنسر مارکتینگ
تعیین استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست ؟

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از انواع بازاریابی برونگرا البته در سطح رسانه‌های اجتماعی. شاید در زندگی خود الگوهایی را برای مراحلی از زندگی انتخاب کردید و سعی کردید، کارهایی که او توصیه می‌کند انجام دهید، این‌ها همان افراد تاثیرگذار هستند یا اینفلوئنسر.

اینفلونسر influencer کسانی هستند، که در شبکه‌های اجتماعی فالوورهای زیادی دارند، و به نوعی او را به عنوان الگو خود قرار داده. کارهایی که توصیه می‌کند، اجرا و عمل می‌کنند. در واقع تاثیر بالایی بر رفتار و تصمیم کاربرها دارد. این افراد در جایگاه خود تخصصی دارند.
اینفلوئنسر مارکتینگ اعتماد خوبی ایجاد کرده که به واسطه اینفلوئنسرهایی و فعالیتشان است.

بیشتر بخوانید: بازاریابی در اینستاگرام را حرفه ای انجام دهید!
👈🏼 استراتژی اینستاگرام مارکتینگ

چرا باید از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کرد؟

اگر با تعریف اینفلوئنسر مارکتینگ آشنا شدید اما هنوز متوجه اهمیت بازاریابی تاثیرگذار نشدید در این قسمت و بخش بعدی ارزش اینفلوئنسر مارکتینگ را درک خواهید کرد.

با توجه به آماری از آمریکا، 56 درصر از جوانان بعد از تماشای پستی از یک فرد اینفلوئنسر، محصولی را خریداری کردند.

طبق گزارش Influencer Marketing Hub، این کار در سال 2022 به 16.4 میلیارد دلار رسید.
انتظار می‌رود این رقم در سال 2023 به 21.1 میلیارد دلار افزایش یابد.

در این گزارش از افرادی، 83 درصد گفتند که بازاریابی تأثیرگذار یک شکل مؤثر از بازاریابی است. و احتمالاً 67 درصد از بازاریابان برای در برنامه‌ریزی بودجه خود در 2023 آن را در نظر گرفتند.

اینفلوئنسر مارکتینگ بر پایه ایجاد اعتماد است، با یک رابطه مستمر بین مشتری و اینفلوئنسر. آنها ممکن است همچنان ارتباطات عاطفی مشابهی ایجاد کنند و از زبان فروش مستقیم و غیرمستقیم استفاده کنند. در شروع فالوورها معمولا برای مشاوره به سراغ آنها آمده.
شبیه به ملاقات با دوست دوستان است.

و مهم‌تر از همه بازاریابی تاثیرگذار فروش خوبی برای شما می‌آورد.

بیشتر بخوانید: استراتژی اینستاگرام مارکتینگ چه کمکی به شما می‌کند؟
👈🏼 استراتژی بازاریابی اینستاگرام

انواع اینفلوئنسر

خب بهتر است که انواع اینفلوئنسرها را بشناسید. بر اساس میزان فالوورها دسته‌بندی کردیم:

  • اینفلوئنسرهای مگا یا افراد مشهور: بیش از 1 میلیون فالوور
    مانند، کریتسین رونالدو
    شرکت‌های بزرگ سازمانی که دارای بودجه و منابع هستند، برندهای لوکس یا رده بالا باید این دسته افراد را برای اینفلوئنسر مارکتینگ خود برگزینند.
  • اینفلوئنسرهای کلان: 100 هزار تا 1 میلیون فالوور دارند.
    این اینفلوئنسرها شهرت خود را از طریق تولید محتوا مداوم در طول زمان به دست آورده‌اند و اکنون برای خود جایگاهی دارند.
    این گروه از افراد تاثیرگذار هدفمندتر عمل کرده و دنبال کننده خاص خود را دارند. پس همکاری با این دسته شاید قابل توجه باشد اما خب پرهزینه هم است.

استارت‌آپ‌هایی که می‌خواهند رشد کنند و اعتبار کسب کنند، و هتل‌ها و خطوط هوایی که مخاطبان خاص اما زیادی را هدف قرار می‌دهند و… می‌توانند از این گروه برای بازاریابی تاثیرگذار استفاده کنند.

  • میکرو اینفلوئنسرها: 10 تا 100 هزار فالوور
     آنها با محتوای خلاقانه، مرتبط و تعاملات واقعی، مخاطبان پرشور و خاصی را مجذوب خود می‌کنند. درسته که فالوور کمتری دارند اما بی‌اثر نیستند. آنها تعامل بیشتری با دنبال کننده‌ها دارند تا اینفلوئنسرهای کلان. و اغلب محتوای شخصی با مخاطب ارتباط می‌گیرند.
  • نانو اینفلوئنسر: 1000 تا 10 هزار فالوور دارند.
    این گروه نیز به دلیل فالوور کمتر، مخاطب خاص و هزینه مقرون به صرفه‌تری دارد.

خب قطعاً می‌دانید که کار کردن با نانو اینفلوئنسرها با قیمت پایین‌تر و مخاطبان کمتر و به همین ترتیب مخاطب بیشتر و هزینه هم گران‌تر می‌شود. انتخاب دسته مناسب شما به برند و بودجه شما بستگی دارد، که چقدر می‌خواهید هزینه کنید.

شاید اینفلوئنسر میلیونی گزینه مناسبی برای کسب و کار شما نباشد. چون دارای فالوور در گروه‌های مختلف هستند که اصلا جز مخاطبان هدف شما نیستند. و فالوورهای کوچکتر و هدفمندتر گزینه بهتری هستند. از طرفی نرخ تعامل هم بیشتر است.

بنابراین در انتخاب اینفلونسر مارکتر دسترسی، محدوده، هزینه و تعامل را بررسی کرده و مورد مناسب کسب و کار خود را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر

معایب اینفلوئنسر مارکتینگ

در کنار مزایایی که اینفلوئنسر مارکتینگ دارد، چالش‌هایی نیز وجود دارد که باید ذکر کرد اما بدانید که هر مشکل و عیبی می‌تواند قابل حل باشد.

1- کار با اینفلوئنسر اشتباه
با انتخاب اینفلوئنسر مارکتینگ اشتباه، ممکن است به نظر برسید که دارید از این طریق سوء استفاده می‌کنید، تا جلب اعتماد.

2- کنترل تصویر برند خود را از دست دهید
وقتی با یک اینفلوئنسر کار می‌کنید، کنترل برندتان را کنار می‌گذارید. و ممکن است بخشی از اصالت خود را از دست دهید. برندسازی ابزاری قدرتمند است. با اشتباه کوچکی از اینفلوئنسر، برند شما لطمه می‌خورد.

3- ریسک دارد
مردم غیرقابل پیش بینی هستند. و نمی‌دانید که فردا قرار است چه کاری انجام دهند. یکی از دلایلی که اینفلوئنسر مارکتینگ کار می‌کند این است که مردم برخی از احساساتی را که نسبت به اینفلوئنسر دارند به محصولی که تبلیغ می‌کنند، انتقال می‌دهند.

4- اندازه گیری سخت نتایج
یکی از تفاوت‌های بین اینفلوئنسر مارکتینگ و بازاریابی وابسته این است که اینفلوئنسرها اغلب از قبل دستمزد دریافت می‌کنند در حالی که بازاریاب وابسته از هر فروش، کمیسیون می‌گیرد.
یکی از اشکالات این است که اندازه‌گیری نتایج ممکن است دشوار باشد. البته این کار قابل حل است.

نه فقط این مشکل بلکه سایر مسائل نیز در اینفلوئنسر مارکتینگ با فرآیندهای صحیح محدود می‌شود.
بخش کلیدی این امر این است که اینفلوئنسر مارکتینگ خود را به عنوان یک برنامه ببینید و با یک استراتژی به آن نزدیک شوید.

بیشتر بخوانید: خریدن یا نخریدن فالوور در سال 2024؟!
👈🏼 خرید فالوور اینستاگرام

چطور استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ بچینیم؟

استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ

بازاریابی تاثیرگذار در همه شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. البته شاید برای ما اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام محبوب و آشنا‌تر است.

اما موفقیت در آن قطعا به هدف گذاری و برنامه ریزی احتیاج دارد. در ادامه چند نکته برای تعیین استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ اشاره شده است:

قدم اول: پیدا کردن اینفلوئنسر

هر کاری در ابتدا احتیاج به تحقیق دارد. ابتدا یک شبکه اجتماعی (مثلا اینستاگرام) را انتخاب کرده و متمرکز شوید بعد سراغ باقی شبکه‌ها بروید.

دراین قدم توجه به کسب و کار خود از اهمیت بالایی برخوردار است. تا بتوانید رسانه درست را انتخاب کنید. افراد تاثیرگذاری که محتوای آنها را دوست دارید، دنبال کنید.
به دنبال کدام دسته از اینفلوئنسر هستید؟ چه تعداد فالووری؟ چون باید بودجه خود را تعیین کنید.

انتظارت خود از اینفلوئنسر را ارزیابی کنید؟
از این رو تحقیق در مرحله اول را جدی بگیرید. تا دچار چالش‌ها نشوید.

قدم دوم: تنظیم بودجه و مدیریت

الان در مرحله‌ای هستید که با تحقیق از نرخ‌ها باخبر هستید. زمان و بودجه را برنامه ریزی کنید.
اجرای یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق یک نوع استراتژی نیست که آن را تنظیم و فراموش کنید. پس نیاز به پیگیری دارد. یعنی ممکن است اینفلوئنسر در تعهدات خود برای ارسال به موقع یا یا فراخوان‌های اقدام از شما عقب بماند.
شما باید رویکرد خود را با پیگیری اصلاح کنید.

قدم سوم: درباره اهداف کمپین و پیام‌رسانی تصمیم بگیرید

دو دلیل اصلی برای استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ ، افزایش آگاهی از برند و افزایش فروش است.
با این حال، به جای اینکه این اهداف گسترده را به عنوان دو هدف خود تعیین کنید، راه اندازی استراتژی خود با توجه به نیازهای برندتان موثرتر خواهد بود. مثلاً:
بخواهید مخاطب خود را از بین افراد جوان انتخاب کنید،
یا می خواهید با یک محصول جدید به یک گروه مخاطب جدید دست پیدا کنید.
یا…

به جای اینکه به هزاران فالوور تکیه کنید، اینفلوئنسرها به شما کمک می‌کنند، که مخاطبان بسیار هدفمندی که احتمالاً به محصول شما علاقه مند هستند، به شما برسانند.
محتوای اینفلوئنسر که دارای لحن گفتگو و روایت شخصی است با توجه به تمایز آن به فروش شما کمک می‌کند.

پیام شما به اندازه هدف شما مهم است.
در حالی که نمی‌خواهید خلاقیت و منحصربه‌فرد بودن یک اینفلوئنسر را خفه کنید، همچنین نمی‌خواهید درباره چیزی غیرمرتبط با کمپین شما پست بگذارد.
نحوه ساختار کمپین و پیام اینفلوئنسر مارکتینگ خود را مشخص کنید تا بتوانید در همان چارچوب باشد.

قدم چهارم: نحوه تماس با اینفلوئنسرها

در طول تحقیق قطعاً اینفلوئنسرهایی را در نظر گرفتید. ببینید آیا قبلا با برندهای مشابه کار کرده‌اند؟
یک فرد باتجربه می‌تواند، مجموعه‌ای از کارهای خود را به شما نمایش دهد.
بسته به سرمایه گذاری شما احتمالاً نوع بررسی و ارزیابی متفاوت است.

در این مرحله باید با آنها ارتباط برقرار کنید.
برای میکرو اینفلوئنسرها، می‌توانید به طور مستقیم در یک پیام خصوصی در هر رسانه اجتماعی تماس بگیرید.
برای افراد معتبرتر، ممکن است اطلاعات تماس خود را برای سوالات تجاری در بیو خود فهرست کنند.
همچنین لینک وب سایتی را در بیو خود قرار دهند.

قدم پنجم: استراتژی خود را مرور و اصلاح کنید

بعد از شروع فعالیت کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ ، همچنان باید نقاط عطف از پیش تعیین شده‌ای داشته باشید که در آن پیشرفت را بتوانید اندازه‌گیری کنید.

بیشتر بخوانید: ویدئو استراتژی بلاگری اینستاگرام
👈🏼 چگونه بلاگر شویم؟

حرف آخر

در این مطلب با معنی اینفلوئنسر مارکتیگ آشنا شده و با توجه به اهمیت این موضوع فروش محصولات و خدمات خود را بالا ببرید. هر کمپین اینفلوئنسر مارکتنیگ لزوما موفق نیست اما امیدوارم با این مطلب شما انتخاب درست و استراتژی مناسبی برای رشد برند خود در نظر بگیرید.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:

راه های افزایش فروش در اینستاگرام
قیف فروش در اینستاگرام

راهنمای راه اندازی فروشگاه اینستاگرامی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *