انواع مدل های کسب و کار

انواع مدل های کسب و کار + بهترین مدل های کسب و کار اینترنتی

وقتی حرف از کسب و کار اینترنتی به میان می‌آید، فروشگاه اینترنتی به ذهن همه می‌رسد. فروشگاه آنلاین یک مدل کسب و کار اینترنتی است، که به مصرف کنندگان امکان خرید و فروش آنلاین را می‌دهد.
اما انواع مختلفی از مدل‌های کسب و کار وجود دارد، راه‌هایی که افراد می‌توانند برای تحقق ایده‌های خود استفاده کنند. برای نواوری و ایجاد کسب و کار خود باید بهترین مدل کسب و کار برای ایده خود را انتخاب کنید.

در این مقاله ابتدا با انواع مدل های کسب و کار آشنا شده و سپس 5 مدل کسب و کار اینترنتی را شرح خواهیم داد.

آنچه می‌خوانید:

رایج ترین انواع مدل های کسب و کار
4 مدل کسب و کار اینترنتی
چگونه یک مدل کسب و کار اینترنتی انتخاب کنیم؟

رایج ترین انواع مدل های کسب و کار

اگر قصد راه اندازی کسب و کار خود را دارید، احتمال اینکه در 5 دسته زیر قرار بگیرید، بسیار زیاد است. با انواع مدل کسب و کار همراه با مزایا و معایب آن در ذیل آورده شده است:

1- مدل B2C (Business to Consumer )

مدل کسب و کار B2C یا کسب و کار به مصرف کننده این مدل کسب و کار مستقیم به کاربران نهایی خود می‌فروشند. شما به عنوان مصرف کننده هر چیزی از وسایل خانه، لباس، غذا خریداری کنید، به عنوان بخشی از این مدل است. چرخه خرید در مدل کسب و کار قطعا کوتاه‌ است. این مدل کسب و کار شامل محصولات و خدمات هم می‌شود.

2- B2B (Business-to-Business)

مدل کسب و کار بیزینس به بیزینس
در این مدل کسب و کار، یک کسب و کار محصول یا خدمات خود را به کسب و کار دیگری می‌فروشد، یعنی مخاطب آن مردم عادی نیستند. در این مدل خریدار مجدد محصول یا خدمت را به مصرف کننده می‌فروشد. در این صورت در این مدل چرخه فروش، طولانی‌تر است، با این حال ارزش سفارش‌ها بالا می‌رود. در مدل کسب و کار B2B به جای کاتالوگ‌ها، با هدف گذاری در بازارهای خاص و تجارت الکترونیک، جایگاه برند خود را ایجاد می‌کنند.

3- مدل B2B2C (Business-to-business-to-Consumer)

مدل کسب و کار بیزینس به بیزینس به مصرف کننده
این یک مدل کسب و کار است که یک کسب و کار با همکاری کسب و کاری دیگر محصول یا خدمات خود را به مشتری نهایی می‌فروشد. این زمانی اتفاق می‌افتد که شرکتی محصول را از شرکتی دیگر تهیه کرده و برچسب خود را زده یعنی تغییر نام می‌دهد تا به عنوان محصول خود بفروشد اما مشتری می‌داند که این محصول از خدمات یا محصول شرکت اصلی است.

4- B2G (Business to Government)

مدل دولت به کسب و کار
وقتی بیزینسی خدمات یا محصولات خود را به دولت بفروشد، دراین مدل کسب و کار جای می‌گیرد. در این مدل بر مناقصه قراردادهای دولتی متکی است. سازمان دولتی معمولا یک درخواست پیشنهاد می‌دهد.

5- C2B

مدل مصرف کننده به کسب و کار
کسب و کار C2B به افراد اجازه می‌دهد، کالا و خدمات خود را به شرکت‌ها بفروشند. خدمات بازاریابی وابسته جزء مدل کسب و کار C2B است. مزیت رقابتی این مدل کسب و کار در قیمت گذاری محصولات و خدمات است. مصرف کننده می‌تواند قیمت خود را بگذارد. اخیراً از این مدل برای اتصال شرکت‌ها به اینفلوئنسرهای شبکه‌ اجتماعی برای بازاریابی محصولات استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: انواع تبلیغات در کسب و کارها

6- direct to consumer (D2C)

مدل مستقیم به مصرف کننده
یک کسب و کار مستقیم به مصرف کننده، بدون کمک عمده فروشان یا خرده فروشان آنلاین، محصول خود را به صورت مستقیم به مشتریان نهایی خود می‌فروشد. برخلاف مدل‌های تجاری دیگر مانند B2B2C، هیچ واسطه‌ای بین مصرف‌کننده و کسب‌وکار وجود ندارد.

7- C2C (consumer to consumer)

مدل کسب و کار مصرف کننده به مصرف کننده
کسب‌وکارهای C2C که گاهی اوقات به آن بازارهای آنلاین نیز گفته می‌شود، مصرف‌کنندگان را به مبادله کالاها و خدمات متصل می‌کنند.

5 مدل کسب و کار اینترنتی

5 مدل کسب وکار اینترنتی

همان طور که گفتیم مدل کسب و کار B2C مبتنی بر فروش و بازاریابی بین یک بیزینس و مصرف کننده است، که محصول یا خدمت را برای استفاده شخصی می‌خرد. این مدل کسب و کار برای شرکت‌های کوچکتر موثرتر است. کسب و کار های آنلاین روش تجارت شرکت‌ها را تغییر دادند.

این روش هزینه راه اندازی کسب و کار را کاهش دادند. همان‌طور که می‌دانید کسب و کار اینترنتی تقریبا به صورت کامل آنلاین انجام می‌شود. محصولات این مدل کسب و کار می‌تواند فیزیکی، دیجیتالی، خدماتی آنلاین یا حضوری و فروش اطلاعات باشد.

در این بخش 5 مدل کسب و کار B2C که به صورت اینترنتی هتسند را نام می‌بریم. شما می‌توانید بررسی کنید که کدام مدل کسب و کار مناسب شماست.

  1. مدل کسب و کار وابسته
    با این مدل کسب و کار اینترنتی، شرکتی وابسته محصولات شرکت دیگری را تبلیغ می‌کند و با فروش کمیسیون دریافت می‌کند. برای متقاعد کردن مردم به خرید چیزها، یک شرکت وابسته باید در مورد شبکه اطلاعات داشته باشد.
    پیدا کردن خریداران و مشتری بر عهده شرکت وابسته است.

    مزایای بازاریابی وابسته

    • در خواب هم درآمد کسب می‌کنید.
    • شما مسئول رسیدگی به سوالات مشتری نخواهید بود. تنها مسئولیت شما به عنوان یک شرکت وابسته تشویق مشتریان به خرید محصولات است.
    • هزینه های راه اندازی پایین است
    • شما رئیس خود هستید، پس زمان کار کردن دست خودتان است.
  2. تبلیغات

    در مدل کسب و کار تبلیغاتی، شما محتوا تولید می‌کنید و شرکت ها برای درج تبلیغات در سایت شما به شما درخواست و پول می‌دهند. مدل کسب و کار تبلیغاتی، به لطف شبکه‌هایی مثل فیس بوک و گوگل، شناخته شده است. شما با فروش تبلیغاتِ پشتیبانی می‌توانید درآمد کسب کنید. این نوع مدل کسب و کار توسط رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: نیچ مارکتینگ چیست؟

مزایای مدل کسب و کار تبلیغاتی

• تبلیغات درآمد قابل توجهی ایجاد می‌کند. دو راه وجود دارد که پلتفرم‌ها می‌توانند از طریق تبلیغات کسب درآمد کنند: از طریق تعداد تبلیغات برای هر کاربر و قیمت هر تبلیغ.
• هر زمان که یک محصول جدید معرفی می شود، نیاز به تبلیغات دارد تا مصرف کنندگان و کاربران را برای خرید آن ترغیب کند. پس در افزایش فروش موثر است.
• مشتری از طریق تبلیغات در مورد استفاده از محصول و مزایای آن آموزش می‌بیند.
• تبلیغات مکرر و محصولات ارزش آفرین با هم باعث فروش برند می‌شوند.

  1. اشتراکی

    در نتیجه پیشرفت‌های فناوری، اکنون آسان‌تر از همیشه برای مشتریان است که برای خدماتی که دوست دارند، هزینه اشتراک بپردازند. بسیاری از مردم به دنبال اطلاعات به سراغ اینترنت می‌آیند و اگر شما اطلاعاتی دارید که بدرد مردم بخورد، ممکن است برای آن به شما پول بدهند.
    در مدل کسب و کار اشتراکی، مشتریان می توانند هزینه اشتراک را ماهانه پرداخت کنند. این کسب و کار در طول سال به طور منظم درآمد کسب می‌کند، برخلاف درآمدزایی بر اساس فروش یک محصول.

مزایای مدل اشتراکی یا هزینه

• مزیت عمده مدل اشتراکی، راحتی است که هم برای مشتری و هم برای کسب و کار فراهم می‌کند.
• این مدل کسب و کار باعث صرفه جویی در زمان و تلاش می‌شود که باعث افزایش بهره وری می‌شود.
• بهبود ارتباط بین مشتریان و کسب و کار
• کسب و کارها می‌توانند در پیش بینی درآمد بهتر عمل کنند. تقاضا و موجودی بهتر مدیریت خواهد شد.

  1. دراپ شیپینگ

    دراپ شیپینگ یا Drop Shipping یک فرصت تجاری کم هزینه عالی است. یافتن تامین کنندگان مناسب، انتخاب محصولات مناسب و حفظ حاشیه سود، کلیدهای موفقیت در dropshipping هستند. با این مدل کسب و کار، بدون داشتن محصول، می‌توانید یک فروشگاه آنلاین راه اندازی کنید. سفارشات را به تامین کنندگان ارسال کنید. محصول از طرف شما توسط تامین کننده ارسال می‌شود.

مزایای Drop Shipping

• مزیت اصلی دراپ شیپینگ، باز کردن فروشگاه اینترنتی بدون سرمایه گذاری و ریسک است.
• Dropshipping به شما این امکان را می دهد که فقط زمانی خرید کنید که مصرف کننده سفارش دهد.
• مکان انعطاف پذیر است در صورتی که خرید از فروشگاه فیزیکی ذخیره کالا، بسته بندی و ارسال سفارشات و نظارت بر موجودی ضروری است.

5. فروشندگان مستقیم

این مدل کسب و کار مانند خرده فروشان آنلاین، یک محصول یا خدمات را به طور مستقیم از طریق یک سایت به مشتری می‌فروشند. این مدل کسب و کار شاید معروف‌ترین روش است.

چگونه یک مدل کسب و کار اینترنتی مناسب انتخاب کنیم؟

انتخاب مدل کسب وکار اینترنتی

با انواع مختلف مدل‌های کسب و کار اینترنتی آشنا شدید. تصمیم گیری در مورد مدل کسب و کار می‌تواند دشوار باشد، بنابراین در این قسمت چند سوال باید از خود بپرسید تا به شما در ایجاد یک طرح تجاری کمک کند:

♦ چه چیزی می فروشید؟
مزیت بازار آنلاین این است که همیشه بازاری برای آنچه می خواهید بفروشید، هست. فقط باید بدانید که آن چیست؟ قبل از اینکه یک کسب و کار شروع به کار کند، باید بدانید که در حال حاضر چه چیزی به صورت آنلاین فروخته می شود و به چه چیزی علاقه دارید.
محصولات فیزیکی
کالاهای دیجیتال
خدمات

♦ مشتری شما کیست؟ به دنبال خدمت به چه کسانی هستید؟
هنگام خرید نوع محصول جدیدی که قصد فروش آن را دارید، انتظارات مشتریان خود را در نظر بگیرید. اگر رفتارها و عادات آنها را درک کنید و راه هایی برای بهبود آنها یا پس انداز پول پیدا کنید، به احتمال زیاد موفق خواهید شد.

♦ تو چه توانی داری؟ چه چیزی را بهتر از دیگران می دانید؟

از نقاط قوت موجود خود و قطعاتی که به شما انرژی می دهند بسازید. در مورد عواملی که می توانید خودتان انجام دهید و برای چه چیزی به کمک نیاز دارید، واقع بین باشید. کشف محدودیت های شما می تواند چالش برانگیز باشد، اما به شما کمک می کند تا تصمیمات بلندمدت بهتری بگیرید.

♦ چه چیزی برای محصول شما بهترین است؟

بسته به محصول شما، مدل های مختلف بهتر از سایرین به شما خدمات می دهند. برای مثال، اگر محصولات خود را تولید می‌کنید، ممکن است بخواهید عمده‌فروشی یا اشتراک را در نظر بگیرید تا هزینه‌های تولید را پوشش دهید و حتی سریع‌تر شکست بخورید.

♦ موقعیت شما چیست؟
شما می دانید چه چیزی محصول شما را بهتر می‌کند، اما آیا مصرف کنندگان این کار را خواهند کرد؟ رقابت خود را ارزیابی کنید و مطمئن شوید که چرا محصول شما بهترین انتخاب است.

♦ آیا در قیمت رقابت می کنید؟ انتخاب؟ راحتی؟
ارزش منحصر به فرد شما باید از فرآیندهای پشتیبان، انبارداری، بازاریابی و تجربه خرید وب سایت شما مشخص باشد.

حرف آخر

در این مطلب سعی شد با انواع مدل های کسب و کار آشنایی اولیه داشته باشید. همچنین برای ورود به دنیای دیجیتال مدل های کسب و کار متفاوتی وجود دارد که با داشتن سرمایه و بدون سرمایه می‌توانید یک کار موفق را شروع کنید.
همچنین می‌توانید با یک کسب و کار ترکیبی یعنی با انجام برخی عملیات فیزیکی در کنار آنلاین هم کار خود را شروع کنید.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:

پرسونای مشتری چیست؟
ترفندهای اینستاگرام که باید بلد باشید!
ماتریس swot چیست و چه کمکی به کسب و کار می‌کند؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *