استراتژی دیجیتال مارکتینگ

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ چطور یک سند استراتژی بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارمان تدوین کنیم؟

افزایش استفاده از اینترنت، کسب و کارها را مجبور کرده است که تمرکز خود را از بازاریابی سنتی به بازاریابی دیجیتال تغییر دهند.
علاوه بر این، شرکت‌ها در حال ایجاد استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ برای مقاومت در برابر پیچیدگی، عدم قطعیت‌های بازار، همچنین استفاده از ابزارهای پیشرفته و مدرن برای گسترش شهرت برند، و بهره‌برداری از رسانه‌های آنلاین برای دستیابی به مخاطبان هدف خود هستند.

اما زمانی که کسب و کار شما در حال رشد هست، این چشم انداز دیجیتالی که پیوسته در حال تغییر است، تبدیل به یک چشم انداز طاقت فرسا می‌شود.

پیش‌تر با مفهوم استراتژی آشنا شدید و اینکه شما در هر موفقیتی به یک استراتژی نیاز دارید. در این راهنما انواع استراتژی های دیجیتال مارکتینگ و مراحل تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال را به شما نشان خواهیم داد.
یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موثر به شما کمک کرده تا با تقویت تعامل با مشتری خود در رقابتی‌ترین عرصه‌های آنلاین، کسب و کارتان را رشد دهید.

آنچه خواهید خواند:

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟
اهمیت استراتژی دیجیتال مارکتینگ
کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟
12 نوع استراتژی دیجیتال مارکتینگ
چگونه استراتژی دیجیتال مارکتینگ ایجاد کنیم؟
کدام نوع استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار من مناسب است؟
نکات نهایی استراتژی بازاریابی دیجیتال
حرف آخر

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استراتژی بازاریابی دیجیتال چیست

یک استراتژی بازاریابی دیجیتال قوی برای موفقیت در چشم انداز کسب و کار امروزی بسیار مهم است.

شرکت‌هایی که در دنیای دیجیتال رونق پیدا می‌کنند، معمولا منابع قابل توجهی را به توسعه استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ اختصاص می‌دهند.

استراتژی بازاریابی دیجیتال طرحی برای ایجاد حضور در فضای اینترنت از طریق کانال‌های آنلاین مختلف مانند جستجوی ارگانیک، رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات پولی و سایر رسانه‌های مبتنی بر وب است.

هدف استراتژی دیجیتال مارکتینگ افزایش آگاهی در مورد کسب و کار شما و جذب مشتریان جدید برای برندتان است.

در این فرآیند، شرکت‌ها از طریق شبکه‌های دیجیتال و اجتماعی مختلف به مشتریان دسترسی پیدا می‌کنند و باعث افزایش درآمد مثبت، نرخ تبدیل بهبود یافته و تعامل با مشتریان خود می‌شوند.

شناسایی مکان، چرایی و نحوه سودآوری یک شرکت از اجزای استراتژی در بازاریابی دیجیتال است.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ واقعی، یک برنامه جامع برای دستیابی به مخاطبان هدف و تبدیل آنها به مشتریان و کسب درآمد است.

اهمیت استراتژی دیجیتال مارکتینگ

کمپین دیجیتال مارکتینگ

چرا یک استراتژی بازاریابی دیجیتال داشته باشیم؟

برای زنده ماندن در بازارهای رقابتی، باید فعال بمانید. با افزایش محبوبیت بازاریابی دیجیتال، رهبران کسب و کارها در حال بررسی مزایای بازاریابی آنلاین در مقایسه با پلتفرم‌های قدیمی‌تر مانند رادیو، روزنامه و تلویزیون هستند.

به طور خلاصه 3 مزیت اصلی به شرح زیر است:

1- مزیت رقابتی

استراتژی دیجیتال مارکتینگ به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا همتایان تجاری خود را کنترل کنند. راه‌هایی برای برانگیختن خلاقیت و نوآوری در طراحی، توسعه و ارتقای محصول و حذف رقابت پیشنهاد می‌کند.

2- حضور پیوسته

در محیط کسب و کار فعلی، ماندن اولویت شماره یک است زیرا به شما (شرکت) کمک می‌کند تا رقابت جدید را حفظ کنید. استراتژی بازاریابی دیجیتال به کسب و کارها کمک کرده تا یک نظم و فرایند مشخصی داشته باشد.

3- دستیابی به مخاطب جهانی

کانال‌های بازاریابی دیجیتال، برندها را با گسترش کسب‌وکارشان به مخاطبان جهانی متصل می‌کنند. بزرگترین پاداش این است که شما قادر خواهید بود به یک مخاطب جهانی و بدون محدودیت دست یابید.

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

انواع استراتژی دیجیتال مارکتینگ

استراتژی دیجیتال مارکتینگ فرآیند شناسایی اهداف یک کسب و کار است و کمپین بازاریابی دیجیتال فرآیند تحقق این اهداف است. موفقیت طرح بازاریابی یک کسب و کار به شدت به اجرای صحیح تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال بستگی دارد.

به عنوان مثال، اگر هدف کلی استراتژی بازاریابی دیجیتال شما، ایجاد سرنخ بیشتر از طریق رسانه‌های اجتماعی است، ممکن است یک کمپین بازاریابی دیجیتال در توییتر راه اندازی کنید.

می‌توانید برخی از محتوای کسب‌وکارتان را با بهترین عملکرد در توییتر به اشتراک بگذارید تا سرنخ‌های بیشتری از طریق کانال ایجاد کنید.

یک کمپین بازاریابی معمولاً با تاریخ شروع و پایان مشخصی همراه است. ممکن است کمپینی را برای تبلیغ یک محصول جدید، ایجاد ترافیک بیشتر یا جذب مشتری جدید راه‌اندازی کنید.

12 نوع استراتژی دیجیتال مارکتینگ

انواع استراتژی دیجیتال مارکتینگ

استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ زیادی وجود دارد. برخی از آنها نتایج بهتری ارائه می‌کنند. بنابراین ما 12 استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر در کسب و کارها را بررسی می‌کنیم.

1- بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا بر پاسخگویی به سوالات مردم و کمک واقعی به آنها از طریق محتوا تمرکز دارد. بازاریابی محتوا چندین هدف دارد:

  • آگاهی از برند را افزایش دهید
  • بهبود وفاداری به برند
  • به مخاطبان هدف خود آموزش می‌دهید
  • تبدیل و پرورش سرنخ

کارشناسان باهوش محتوایی را تولید می‌کنند که برای چندین شخصیت کاربر در تمام مراحل قیف فروش ایده آل است. به عنوان مثال، کاربری که از برند شما بی اطلاع است و وب سایت شما را از طریق جستجوی ارگانیک یافته است، نسبت به مشتری احتمالی که تقریباً آماده خرید است، به محتوای متفاوتی نیاز دارد.

  شما باید سفرهای خریداران خود را درک کنید و محتوای منحصر به فردی ارائه دهید که نیازهای آنها را در هر مرحله برطرف کند.

چرا از بازاریابی محتوا استفاده کنیم؟

  1. بازاریابی محتوا به شما این فرصت را می‌دهد که در طول زمان با مشتریان ارتباط برقرار کنید.
  2. احتمال خرید مشتری را بالا می‎‌برد.
  3. به طور قابل توجهی سئوی وب سایت شما را بهبود می‌بخشد.
  4. افزایش اعتبار برند

2- بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری (ABM)

ABM یک استراتژی بازاریابی قدرتمند B2B است که حساب‌های خاصی را که شما انتخاب می‌کنید، هدف قرار می‌دهد. به تیم‌های فروش و بازاریابی کمک می‌کند تا مشتریان بالقوه را به سرعت در قیف فروش حرکت دهند.

هدف از کاربرد این استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

  • شخصی سازی: ABM رویکرد عمومی برای بازاریابی ندارد.
  • همکاری: با ABM، تیم‌های فروش و بازاریابی برای شناسایی حساب‌های کلیدی و طراحی کمپین‌های شخصی سازی شده با یکدیگر همکاری می‌کنند.
  • چرخه‌های فروش کوتاه‌تر: فرآیند فروش B2B اغلب کند است زیرا سهام‌داران متعددی در تصمیم گیری خرید نهایی درگیر هستند. با ABM، چرخه فروش سریع می‌شود.

3- سئو (SEO)

سئو در دیجیتال مارکتینگ

بهینه سازی موتور جستجو (SEO) برای وب سایت و محتوای شما به منظور دستیابی به رتبه‌های بالاتر و افزایش میزان ترافیک ارگانیک به سایت شما است. این استراتژی دیجیتال مارکتینگ شامل تاکتیک‌های مختلفی است، مانند:

  1. ایجاد محتوای با کیفیت بالا
  2. بهینه سازی محتوا پیرامون کلمات کلیدی و نیازهای کاربر
  3. اطمینان از بهینه سازی وب سایت شما برای موتورهای جستجو و… .

سئو در تلاش است تا بازدیدکنندگان مناسب را به صورت ارگانیک وارد کند تا منجر به فروش بیشتر شود.
چرا از بهینه سازی موتور جستجو استفاده کنیم؟

  • نرخ تبدیل بالاتر
  • افزایش آگاهی از برند
  • صرفه جویی در هزینه‌های بلند مدت

4- بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی از پلتفرم‌هایی مانند فیس بوک، توییتر، لینکدین و اینستاگرام برای موارد زیر استفاده می‌کند:

  • محتوا، محصولات یا خدمات خود را تبلیغ کنید
  • ایجاد آگاهی و دیده شدن برند
  • طرفداران یا فالوورهایی به دست آورید
  • مشتریان فعلی و بالقوه را درگیر کنید
  • ترافیک را به وب سایت خود هدایت کنید

این کار نیاز به هزینه تبلیغاتی مداوم و در بیشتر مواقع یک صفحه فرود وب سایت دارد.
حالا چرا از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم؟

  1. بهبود وفاداری به برند: تحقیقات نشان ‌داده که 71 درصد از افرادی که تجربه مثبتی از یک برند در رسانه‌های اجتماعی دارند، احتمالاً آن برند را به دوستان و خانواده توصیه می‌کنند.
  2. تعامل با مخاطب: حدود 45 درصد از جمعیت جهان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و که بیشتر آنها حدود سه ساعت در روز زمان می‌برد.

5- بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی روشی برای ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی و اطلاعاتی برای ایجاد روابط با مخاطبان، تبدیل مشتریان بالقوه به خریداران و تبدیل خریداران یک باره به مشتریان وفادار برند شما است.

چرا از بازاریابی ایمیلی استفاده کنیم؟

  • ترافیک به وب سایت شما را بالا برده
  • در مقایسه با سایر استراتژی‌های بازاریابی، بازاریابی ایمیلی معمولا مقرون به صرفه‌تر است.
  • پیام‌های هدفمند را ارائه می‌دهد. همه افرادی که در لیست ایمیل هستند، برای دریافت اطلاعات شرکت کرده‌اند. یعنی آنها می‌خواهند از شما اطلاعات دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین استراتژی‌های کسب‌وکار را بشناسید!

6- تبلیغات پرداخت به ازای کلیک یا PPC

PPC یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ است که در آن هر بار که کاربر روی یکی از تبلیغات آنلاین شما کلیک می‌کند، هزینه پرداخت می‌کنید.

  اغلب از طریق Google Ads، Bing Ads یا سایر موتورهای جستجو انجام می‌شود و راهی موثر برای دستیابی به افرادی است که در جستجوی عبارات مرتبط با تجارت شما هستند.

هنگامی که کاربران بر روی تبلیغات PPC، کلیک می‌کنند، به صفحات فرود اختصاصی هدایت می‌شوند که آنها را تشویق به انجام یک اقدام خاص زیر می‌کند مثلاً:

  1. خرید کنید
  2. یک فرم را پر کنید
  3. یک گزارش یا موارد مشابه را دانلود کنید

اگر یک کمپین PPC اجرا کنید، هدف اصلی شما احتمالا افزایش فروش یا سرنخ خواهد بود. از آنجایی که استراتژی‌های بازاریابی مانند سئو و بازاریابی محتوا برای کار کردن زمان می‌برند، تبلیغات PPC راهی سریع برای راه اندازی یک کمپین و به دست آوردن نتایج فوری است.

7- بازاریابی ویدئویی

ویدئویی که برای تبلیغ محصولات، خدمات و نام تجاری شما استفاده می‌شود، ممکن است شامل نمایش‌های محصول، مصاحبه با رهبران فکری در کسب و کار شما، توصیه‌های مشتری، یا ویدئوهای نحوه کار باشد. می‌توانید ویدیوها را به وب‌سایت، صفحات فرود یا رسانه‌های اجتماعی خود اضافه کنید تا تبدیل و فروش بیشتری را تجربه کنید.

چرا از بازاریابی ویدئویی استفاده کنیم؟

  • افزایش سئو: اگر از یک ویدیو در وب سایت خود استفاده کنید، احتمال اینکه در صفحه اول نتایج گوگل قرار بگیرید، 53 برابر بیشتر است، زیرا گنجاندن یک ویدیو در یک وب سایت، سئو را بهبود می‌بخشد و رتبه صفحه را بهبود می‌دهد. بازخورد ویدئو در کاربران بالاست.
  • افزایش نرخ تبدیل تا 34٪
  • تداعی برند بهبود یافته: ارتباط برند پس از تماشای یک ویدیو 139٪ افزایش می‌یابد. و 92٪ از افراد ویدیو را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

8- چت بات و بازاریابی چت زنده

ربات‌های چت و برنامه‌های پیام‌رسان در دهه گذشته رایج‌تر شده‌اند و اکنون به‌عنوان ابزاری ارزشمند برای بازاریابی و همچنین خدمات به مشتریان دیده می‌شوند.

حدود 1/4 میلیارد نفر که از برنامه‌های پیام رسان استفاده می‌کنند، خوشحال هستند که با چت بات‌ها صحبت می‌کنند. برندها از چت بات‌ها برای موارد زیر استفاده می کنند:

  1. رسیدگی به شکایات مشتریان
  2. به سوالات مربوط به محصولات پاسخ دهید
  3. رویدادهای زنده را تبلیغ کنید

9- انتشار یک وبلاگ

وبلاگ‌نویسی یکی استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ کسب و کارتان است. با وجود اینکه عده‌ای ادعا می‌کنند که وبلاگ نویسی «هدر دادن وقت» است، اما هنوز یک اصل مهم برای مشاغلی است که می‌خواهند مشتریانی را جذب کنند که واقعاً به محصولات و خدمات آنها علاقه‌مند هستند.

می‌پرسید چرا؟

اگر پست‌های وبلاگ به خوبی تحقیق و نوشته شوند، اغلب به نیاز فوری یک مشتری پاسخ می‌دهند.

به عنوان مثال، HubSpot نرم افزار بازاریابی می‌فروشد و کاربران معمولاً متخصصان بازاریابی هستند که برنامه‌ها، کمپین‌ها و تقویم‌های سرمقاله را برای کارفرمایان خود ایجاد می‌کنند.

همچنین وبلاگ نویسی با هدف ارائه راه حلی برای مشتری است. برای انجام موثر این کار، مهم است که هدف مشتری و چالش‌‌های او را درک کنید.

10- ارائه منابع آموزشی رایگان

در حالی که محتوای شما رایگان است، اما کاربران با اطلاعات تماس خود «پرداخت» می‌کنند. یعنی در ازاری گرفتن شماره تماس، ایمیل و اطلاعاتی از این قبیل، یک منبع آموزشی را ارائه می‌دهید: یک کتاب الکترونیکی، یک راهنما، چک لیست و… .

این روش تولید سرنخ است و فرصتی برای رشد بازدیدکنندگان به مشتریان نهایی است.

به این فکر کنید که مشتریان شما برای انجام موفقیت آمیز کارهای خود به چه چیزی در روز نیاز دارند. بهترین شیوه‌های صفحه فرود را دنبال کنید تا اطمینان حاصل کنید که کاربر به سمت دانلود رایگان منبع هدایت می‌شود.

11- یک وبینار ترتیب دهید

یکی از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ برنامه یک وبینار است. به خصوص اگر یک شرکت B2B هستید. وبینار برای آموزش عموم در مورد محصولات و خدمات شما نیاز است. همچنین برای شنیدن مستقیم پیشنهادات شما از یک نماینده کسب و کار ضروری هستند. به این ترتیب، آنها می توانند در زمان واقعی سؤال بپرسند و پاسخ بگیرند.

12- تولید پادکست

بازاریابی صوتی در حال افزایش است و تنها چیزی که مخاطب نیاز دارد، دستگاهی است که صدا را پخش کند.

پادکست‌ها می‌توانند یک عنصر اساسی در استراتژی بازاریابی دیجیتال شما باشند و به شما امکان می‌دهند در پلتفرم‌هایی غیر از موتورهای جستجو و رسانه‌های اجتماعی به افراد دسترسی پیدا کنید. شما باید هر قسمت را با دقت برنامه‌ریزی کنید و مطمئن شوید که محتوایی را ارائه می‌دهید که واقعاً برای مخاطبان شما ارزشمند است.

چگونه استراتژی دیجیتال مارکتینگ ایجاد کنیم؟

بازاریابی به طور کلی مبتنی بر داده است. ایجاد یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق به 5 تکنیک یا مرحله کلی نیاز دارد که مشتریان را در طول تعامل آنها با شرکت شما پرورش دهد.

1. پوسونای مخاطب را بشناسید یا بسازید

مرحله اول برای هر استراتژی بازاریابی دیجیتال (و غیردیجیتال) شناخت مخاطب است. آیا می‌دانید برای چه کسب بازاریابی می‌کنید؟

بهترین استراتژی های بازاریابی دیجیتال بر اساس شخصیت‌های دقیق مخاطب و مشتری ساخته می‌شوند.

پرسونای مشتری نشان‌دهنده مشتری‌های ایده‌آل شما است و آن را با تحقیق، نظرسنجی و مصاحبه با مخاطبان هدف کسب و کار ایجاد کنید. بنابراین باید بر اساس داده‌های واقعی باشد. یعنی مجموعه‌ای از مشتریان شما و افراد خارج از دایره داده‌های شما که نهایتا با مخاطب هدف همسو شود.

اما شاید سوالی براتان پیش آمده باشد که چطور این اطلاعات را برای ارائه استراتژی دیجیتال مارکتینگ جمع‌آوری کنیم؟

در جواب باید گفت: این به کسب و کار شما بستگی دارد. بسته به اینکه آیا شما B2B یا B2C هستید یا اینکه محصولی با قیمت بالا یا کم می‌فروشید، احتمالاً متفاوت است.

در اینجا چند نقطه شروع وجود دارد اطلاعات را در دودسته کمی و کیفی تقسیم کردیم و شما متناسب با تجارت خاص خود برنامه ریزی کنید.

1- اطلاعات کمی و دموگرافیک
مکان: از ابزارهای تجزیه و تحلیل وب استفاده کنید تا به راحتی شناسایی کنید که ترافیک وب سایت شما از چه مکانی است.
سن: بسته به کسب و کار شما، ممکن است این اطلاعات مرتبط باشد یا نباشد.
درآمد/شغل: بهتر است اطلاعات حساسی مانند شغل و درآمد افراد را از طریق مصاحبه‌های شخصی جمع آوری کنید، زیرا ممکن است افراد تمایلی به اشتراک گذاری این جزئیات از طریق فرم‌های آنلاین نداشته باشند.

این چیزی است که می‌توانید یک ایده تقریبی از پایگاه مشتریان فعلی خود داشته باشید و برای شرکت های B2B بسیار مرتبط است.

2- اطلاعات کیفی و روانشناختی
اهداف: مشتریان شما چه می خواهند؟ بسته به اینکه محصول یا خدمات شما چه چالشی را حل می‌کند، ممکن است از قبل ایده خوبی از اهداف شخصیت خریدار خود داشته باشید. با صحبت با مشتریان واقعی و نمایندگان فروش داخلی و خدمات مشتری، فرضیات خود را ثابت کنید.

چالش‌ها:  چه چیزی مانع رسیدن آنها به اهدافشان می شود؟ با مشتریان، نمایندگان فروش و خدمات مشتری، و هر کارمند دیگری که با مشتری روبرو هستند صحبت کنید تا از چالش‌های رایجی که مخاطبان خود با آن مواجه هستند، ایده بگیرید.

سرگرمی: از مشتریان و کسانی که با مخاطبان هدف شما همسو هستند در مورد سرگرمی‌ها و علایقشان بپرسید.
به عنوان مثال، اگر شما یک برند مد هستید، دانستن اینکه آیا بخش بزرگی از مخاطبان شما نیز بهتناسب اندام علاقه مند هستند، مفید است تا از محتوا و شراکت‌های آینده مطلع شوید.

اولویت‌ها: با مشتریان و اعضای مخاطب هدف صحبت کنید تا بدانید چه چیزی برای آنها در ارتباط با تجارت شما مهم است.
به عنوان مثال، اگر شما یک شرکت نرم افزاری B2B هستید، دانستن اینکه مخاطبان شما به حمایت مشتری نسبت به قیمت رقابتی ارزش می‌دهند، اطلاعات بسیار ارزشمندی است.

با ترکیب همه این جزئیات، می‌توانید شخصیت‌های خریدار درست و بسیار ارزشمند برای کسب و کار خود ایجاد کنید.

2- اهداف و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ خود را بشناسید

اهداف بازاریابی شما باید همیشه به اهداف اساسی کسب و کار شما گره بخورد.

به عنوان مثال، اگر هدف کسب‌وکار شما افزایش ۲۰ درصدی درآمد آنلاین باشد، هدف تیم بازاریابی شما ممکن است ایجاد ۵۰ درصد سرنخ بیشتر از طریق وب‌سایت نسبت به سال قبل باشد تا به این موفقیت کمک کند.

هدف کلی بازاریابی دیجیتال شما هرچه باشد، باید بتوانید موفقیت استراتژی خود را در طول مسیر با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مناسب اندازه گیری کنید.

به عنوان مثال، داشبورد گزارش دهی در HubSpot همه داده‌های بازاریابی و فروش را در یک مکان قرار می‌دهد، بنابراین می‌توانید به سرعت تعیین کنید که چه چیزی برای بهبود استراتژی‌ برای آینده مفید است و چه چیزی مفید نیست.

نکته دیگر این است که مطمئن شوید، اهداف شما SMART (مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و به موقع) هستند.

علاوه بر این تمام اهداف و استراتژی‌ها خود را مستند کنید تا موقعی که زمان سنجش موفقیت فرا رسید، بتوانید به آنها مراجعه کنید.

3- کانال‌ها و دارایی‌های دیجیتال خود را بشناسید

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به ظاهر ساده باشند، اما کارهای پشتیبانی زیادی وجود دارد تا انجام دهید.

چه فیسبوک، اینستاگرام، پینترست، اسنپ چت را انتخاب کرده‌اید، پروفایل خود را بسازید تا ارزش کسب و کار شما را منعکس کند. پست و تبلیغ محصولات، محصولات ویژه و خدمات از طریق تصاویر و ویدئوها از کارهایی است که می‌توانید انجام دهید.

هرچه بیشتر با مخاطبان خود درگیر شوید (مانند پاسخ دادن به نظرات مشتری در یک پست)، توجه بیشتری به برند شما خواهد شد.

منابعی که انتخاب می‌کنید بر اساس مخاطبانی باید باشد که می‌خواهید به آنها دسترسی پیدا کنید و مکمل یکدیگر هستند.

به این توجه کنید که ترافیک و سرنخ‌های شما از کجا می‌آیند و هر منبع رسانه‌ای را که به دست آورده‌اید، رتبه‌بندی کنید. ممکن است متوجه شوید که لینکدین جایی است که اکثر افراد محتوا را به اشتراک می‌گذارند و باعث افزایش ترافیک شده است.

برای ارزیابی به طور کلی دو نوع است:

1- بررسی کمپین رسانه‌های اکتسابی
احتمالا برایتان سوال شده که رسانه اکتسابی چیست؟ رسانه اکتسابی، کانال‌هایی است که بدون پرداخت پول شما در آن بازاریابی کرده‌اید. از سایت شما تا شبکه‌های اجتماعی.

حالا در این مرحله شما باید هر اطلاعاتی که بدست آورید با ابزاری مثل Google Analytics و Search Console استفاده کنید تا بفهمید بیشترین نرخ تبدیل، ترافیک از کجا بدست آمده. کدام محتواها بیشترین بازخورد را داشته است. این طوری می‌توانید روند استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را اصلاح کنید.

2- بررسی کمپین رسانه‌های پولی
کمپین پولی به کانال‌هایی که کسب و کار شما در ازای پرداخت پولی تبلیغات و بازاریابی می‌کنید، می‌نامند. مثل رادیو، تلویزیون، گوگل ادوردز و… . باید بفهمید این کانال‌ها تاثیری در میزان نرخ تبدیل شما داشته یا خیر. در نهایت بدانید استراتژی دیجیتال مارکتینگ فعلی را ادامه دهید یا نه.

4- پیوسته محتوا خوبی خلق کنید

  تقریباً هر پیامی که برند شما منتشر می‌کند، به عنوان محتوا طبقه‌بندی می‌شود. (صفحه درباره ما سایت، توضیحات محصول، پست‌های وبلاگ، کتاب‌های الکترونیکی، اینفوگرافیک‌ها، پادکست‌ها یا پست‌های رسانه‌های اجتماعی).

محتوا خوب سبب تبدیل بازدیدکنندگان وب سایت شما به مشتریان می‌شود و در عین حال حضور آنلاین برند شما را بهبود می‌بخشد.

  و هنگامی که این محتوا برای موتورهای جستجو (SEO) بهینه سازی شود، می‌تواند جستجو و ترافیک ارگانیک شما را افزایش دهد.

هدف استراتژی بازاریابی دیجیتال شما هر چه که باشد، باید محتوای متعلق به خود را تولید کند.

برای شروع، فکر کنید که چه محتوایی به شما در رسیدن به اهدافتان کمک خواهد کرد؟

در اینجا یک فرآیند مختصر برای تعیین محتوای اتخصاصی که در جهت دستیابی به اهداف استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود نیاز دارید، نام بردیم:

  • محتوای موجود خود را ارزیابی کنید

به عنوان مثال، اگر هدف شما تولید سرنخ است، محتوای خود را بر اساس این که کدام مورد در سال گذشته بیشترین بازدید را داشته است (مانند یک پست وبلاگ، کتاب الکترونیکی یا صفحه سایت) رتبه بندی کنید.

  • شکاف‌های موجود در محتوای خود را شناسایی کنید

برای مثال، اگر شما یک مجموعه آموزشی هستید و از تجربه می‌دانید که یک چالش بزرگ برای کاربران شما یافتن راه‌های موثر برای مطالعه است، آن را دنبال کنید.

  • یک تقویم محتوایی درست کنید

بر اساس یافته‌های خود و چالش‌هایی که شناسایی کرده‌اید، یک برنامه تولید محتوا تهیه کنید که در آن محتوایی که در مسیر شما با ارزش‌ترند تعیین کنید.

تقویم محتوایی شامل:
یک عنوان
قالب
هدف
کانال های تبلیغاتی
سطح اولویت محتوا
تاریخ  تولید و نشر
و… می‌شود.

همچنین توزیع محتوا در نهایت منجر به ایجاد سرنخ‌هایی می‌شود که شما را یک قدم به فروش خود نزدیک‌تر می‌کند.

5- تجزیه و تحلیل SWOT

بیشتر استراتژی بازاریابی دیجیتال با تحلیل SWOT (قوت، ضعف، فرصت‌ها، تهدیدها) شروع می‌شود. این فرآیندی است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا دوام یک استراتژی را آزمایش کنند. این تکنیک سبب هدایت به سمت استراتژی های دیجیتال مارکتینگ مفید می‌شود.

همچنین نظارت و گزارش هم از مراحل مهم است. یعنی بعد از تدوین استراتژی.

کدام نوع استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار من مناسب است؟

اکنون زمان ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال است. شاید بپرسید، من برای کسب و کار خود از کدام استراتژی دیجیتال مارکتینگ استفاده کنم؟ اجزای یک استراتژی بازاریابی دیجیتال ایده‌آل می‌تواند از کسب و کاری به کسب و کار دیگر نوسان داشته باشد.

به هر حال، دستورالعمل‌های کسب‌وکار و اهداف بازاریابی خاص، تفاوت‌ها را منعکس می‌کنند، که اغلب بر اساس ارزش‌ها، پیشنهادات محصول، اهداف درآمدی و موارد مشابه است.

مزایای دقیق استراتژی بر اساس میزان منابع اختصاص داده شده، متفاوت است. برای استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک، استراتژی دیجیتال مارکتینگ احتمالاً بر تاکتیک‌های مقرون‌به‌صرفه برای دستیابی به اهداف کسب و کار تمرکز خواهد کرد. این کسب وکارها می‌توانند از SEO، SMM و بازاریابی محتوا با هزینه کم برای تحقق اهداف بازاریابی دیجیتال استفاده کنند.

استراتژی بازاریابی دیجیتال: نکات نهایی

برای اطمینان از اینکه استراتژی بازاریابی دیجیتال شما منجر به نتایج مطلوبی شود، نکات زیر را نیز در نظر داشته باشید:

  1. محتوایی ایجاد کنید که پاسخی به سوالات یا نیازهای مخاطبان شما بدهد
  2. اگر به طیف وسیعی از پیشرفت‌های کنونی در UX/CX (تجربه کاربری) نگاه کنید، اثر آن بر رفتار مشتری را خواهید دید. پس آن را جدی بگیرید.
  3. به کارهای رقبا توجه کنید.
  4. از امتحان کردن چیزی جدید و یا کنار گذاشتن استراتژی که کار نمی‌کند، نترسید.
  5. یکی از بهترین چیزها در مورد استراتژی بازاریابی دیجیتال این است که بلافاصله قابل اندازه گیری است.

حرف آخر

اکنون زمان آن است که همه نکات بالا را یک جا کنیم تا یک سند استراتژی بازاریابی منسجم تشکیل دهیم. به یاد داشته باشید، هدف سند استراتژی شما ترسیم اقداماتی است که برای دستیابی به هدف خود در یک دوره زمانی معین انجام می‌دهید.

با توجه به اهمیت موضوع استراتژی دیجیتال مارکتینگ و روش‌های موجود شما دیگر نمی‌توانید از آن راحت بگذرید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر نظر و پیشنهادی در خصوص مطلب استراتژی دیجیتال مارکتینگ دارید، خوشحال می‌شویم با ما در میان بگذارید.

شاید دوست داشته باشید بخوانید:

شناخت استراتژی‌های اینستاگرام مارکتینگ
راه های کسب درآمد در شبکه اجتماعی اینستاگرام

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *